Thursday, 1 February 2018

MUAR - Bandar Maharani , Bandar Terbersih.

Assalammualaikum & Salam mesra...

                                                                                                       
Tahun 2018 telah bermula dan ramai mula merancang percutian samada secara solo , berteman atau sekeluarga ke tempat2 yang menarik samada di dalam negara @ luar negara..
Dengan kemudahan internet di hujung jari dan kuasa viral sana sini , banyak tempat2 best yang boleh kita kunjungi..
Baru2 ini semasa sedang lepak2 dengan kawan2 , sorang member bertanya ,
                         
                              " nak pergi mana ye tahun ni ", lantas AYIE bertanya ..
                              " ko dah pernah pergi MUAR ?"
                              " MUAR ? ? ade apa dengan Muar ?" best ke Muar ?"

Aaaaa... oleh kerana AYIE baru je pulang dari Famtrip ke MUAR Johor bersama Persatuan Penulis Pelancongan Malaysia ( TRAM )  ini yang nak 'cite ' pasal Muar . FamTrip yang menyatukan pengamal media dan blogger serta persatuan pelancongan dari Johor dan Melaka. Program anjuran bersama Tourism Muar dan Tourism Johor ini telah memberikan ruang untuk kami lebih mengenali Muar..
                                                   

Bandar Muar yang di gelar Bandar Maharani Bandar Diraja telah diumumkan sebagai pemenang Anugerah Bandar Pelancongan Bersih ASEAN ( ACTCA ) 2017 selepas ciri2 kebersihan , keindahan dan keceriaan lanskap yang telah ditetapkan oleh panel Anugerah Bandar Bersih ASEAN ada pada Bandar Muar.. Tahniah Muar..

Bertolak dari Kuala Lumpur ke Muar awal2 pagi dan sampai sekitar 2 jam lebih perjalanan , rombongan dibawa ke Hotel Traders untuk majlis rasmi sambutan Famtrip yang dihadiri tetamu-tetamu kehormat seperti Pegawai Daerah Muar , Haji Onn Jabbar dan Pengarah Tourism Johor dan tetamu - tetamu kehormat yang lain..

                                        

Ini lah hotel yang Ayie menginap untuk 1 malam di Muar. Hotel Traders Muar.. antara hotel yang terkenal dan tertinggi di Muar..
HOTEL TRADERS MUAR
                                                     
APA YANG BOLEH KITA LAWATI DI MUAR??

Banyak destinasi  menarik dan unik yang boleh kita lewati di Muar ni antaranya ;

1 - MUAR CITY TOUR .

Menjejaki mural-mural yg ada di bandar Muar seperti , Mural ADIKKU SAYANG dan Mural AKAR
PERABOT DUNIA , melawat kuil hindu NATTUKOTTAI CHETTIARS' SRI MURUGAN dan menghayati suasana bandar Muar yang masih mengekalkan bangunan-bangunan lama yang bersejarah serta melihat sendiri kebersihan bandar Muar hasil kerjasama seluruh pihak di Muar di samping perhatian yang diberikan oleh Sultan Johor sendiri untuk Muar sentiasa bersih. Diberitahu, Muar adalah bandar kegemaran Sutan Johor dan baginda sultan sering mencemar duli ke Muar.

                   muar 1.jpg                    

2 - DESA KEROMA ECO RESORT MUAR.

Eco resort yang menawarkan pakej untuk pengunjung menikmati suasana desa paya bakau dengan menaiki bot menyusuri paya bakau dan yang paling mengujakan ialah pengunjung akan dibawa ke 'kelong' atau pelantar Penternakan KUPANG dan KERANG. Di situ , AYIE melihat sendiri
bagaimana KUPANG diternak , ditarik ke pelantar untuk diraih hasilnya dan merasai kupang yang dimasak segar... untuk KERANG pula, cara ' Menyauk ' di demo kan untuk mendapatkan kerang liar..
bila makan kupang dan kerang selepas ini , terus teringat pengalaman di DESA KEROMA ini... heehheehehee
                                                                                                                                                                     
3 - MUAR RIVER CRUISE.

Seperti Melaka , pengunjung juga bole menyusuri sungai muar dengan perkhidmatan MUAR RIVER CRUISE. Di zaman kolonial portugis di melaka , sungai Muar dikenali sebagai ' rio de muar ' dan sebenarnya nama Muar berasal dari perkataan 'muara'. Waktu Ayie naik, angin petang yang sepoi2 dan dihidangkan dengan permandangan bandar Muar, oh asyik nya....oleh itu , jangan lupa naik river cruise yee.. berbaloi... tiketnya rm15 seorang dan diberitahu cruise ini hanya ada pada hari cuti Johor dan kalau hari lain, kena call dulu tanya, maklumlah kawasan di sekitar cruise ni hanya akan ramai pada hari cuti..
                   DSC_0032.JPGDSC_0035.JPG                                                                  DSC_0039.JPGDSC_0041.JPG

4 - DONHU JURASSIC GARDEN.

Melawat tempat ini memberikan keseronokkan bukan saja kepada kanak-kanak tetapi golongan dewasa untuk menaiki ' dinasour' yang ditawarkan dengan harga rm5 sekali naik. haaaa tak payah segan tak payah malu ,,, memang seronok naik 'dinasour' ni.. rugi tak cuba.. selain itu, banyak pilihan patung dinasour besar yang ada untuk bergambar selfie dan swafoto kenang-kenangan...
              DSC_0065.JPGDSC_0072.JPG

5 - TAN KOK LEYONG NURSERY .

Pada yang berminat dengan tanaman nurseri , TAN KOK LEYONG NURSERY  menyediakan kualiti tingkat atas tanaman lanskap merangkumi pokok besar dan pokok palma , tanaman dalam pasu , bonsai , pembekal bahan - bahan tanaman , aksesori lanskap dan khidmat perunding lanskap dan taman. TAN KOK LEYONG NURSERY juga merupakan nurseri yang mencatatkan jualan tertinggi di seluruh Muar... hebat..
                               
                                       

6 - LADANG HERBA & REMPAH NASUHA.

Ladang herba organik terbesar di Asia dengan 6000 spesis pokok herba dan seluas 3200 hektar  ini sangat berbaloi untuk di lawati kerana sangat banyak herba dan rempah ratus yang kalau selama ini kita hanya tahu nama atau gunakan dalam masakan tanpa mengetahui dari mana asalnya atau bagaimana rupa pokoknya , dan apabila AYIE sampai di sini , baru tau macam mana rupanya pokok asam gelugur dan buahnya , pokok kayu manis dan banyak lagi la. Satu tanaman yang terkenal di sini dan terbukti untuk menambahkan tenaga ialah Buah GORA. Nak tau apa itu buah GORA, kena lah datang ke Ladang HERBA & REMPAH NASUHA ini... sangat bagus untuk pembelajaran tentang herba dan rempah ratus yang ada di negara kita ni.
Produk rempah MAK SITI di sini la kilang nya...


                                                                                                                                                           
                                   DSC_0107.JPGDSC_0093.JPGDSC_0099.JPG
                                                     buah & pokok asam gelugur
                                     
                                                     DSC_0108.JPGDSC_0080.JPG
                                                                     buah Gora
                            m12.jpgm11.JPGDSC_0111.JPGDSC_0116.JPG

7 - GALERI DARURAT BUKIT KEPONG.

Kata - kata " Kami orang-orang polis tidak akan menyerah diri... Biar kami mati di sini... Bukit Kepong menjadi tanah kubur kami." yang dituturkan oleh arwah Datuk Jins Samsudin dalam filem BUKIT KEPONG menjadi 'trademark' dan apabila kita mendengar kata-kata ini , pasti ingatan terus kepada sejarah Bukit Kepong. GALERI DARURAT BUKIT KEPONG ini harus dilawati apabila ke Muar untuk mengetahui lebih detail tentang peristiwa Bukit Kepong. Jangan lupa untuk menziarahi pusara pahlawan- pahlawan Bukit Kepong ini yang sangat berjaya dan berbakti untuk agama , bangsa dan negara.. AL - Fatihah..   

Displaying DSC_0130.JPG        DSC_0118.JPG       DSC_0133.JPG                       DSC_0134.JPG  DSC_0135.JPG   DSC_0138.JPG    DSC_0140.JPG                      DSC_0141.JPG                                                                                        

8 - TARIAN SINGA & NAGA KUN SENG.

Persatuan TARIAN SINGA & NAGA KUN SENG ini telah memenangi banyak anugerah di dalam dan luar negara. Menjadi kebanggaan bandar Muar apabila sering di jemput untuk membuat persembahan dan mempunyai satu-satunya pemain yang berbangsa melayu. Ini membuktikan semangan 1Malaysia yang ada dalam negara kita ni.... cayalahhh..                                                            
Displaying DSC_0021.JPG

                 Displaying DSC_0022.JPG

Ok, itu lah destinasi-destinasi yang harus dilawati apabila berada di Muar Bandar Unik.
Tak sah kalau berkunjung ke MUAR , kita tak menjamah makanan Muar. Makanan apa yang enak dan terkenal di Muar? tungguuuu entri yang seterusnya ye....

Jutaan TERIMA KASIH dan kreadit kepada semua yang menjayakan Famtrip Muar kali ini..

#Tourism Johor
#Tourism Muar
#Tram
#Media&blogger
#Orangmuogayamuo







                           
                           
                           
                       

                                             

COSMODERM VITAMIN E & TEA TREE OIL - BERWAJAH BARU DENGAN FORMULA YANG DIPERBAHARUI

Assalammualaikum & Salam Manis.... Kalau sebelum ini Ayie beritahu tentang Cosmoderm Perfect Balanced, kali ini Ayie nak beritahu kalian...